Köp- & leveransvillkor

Vår enskilt viktigaste uppgift är att Du som kund är nöjd med ditt köp och känner Dig välkommen tillbaka till någon av våra butiker. Läs gärna våra köpvillkor och vår växtgaranti för mer information. Har du ytterligare frågor är du självklart alltid välkommen att kontakta oss.

Butik

Retur - Öppet köp

Vi vill att du som kund skall känna dig nöjd med ditt inköp. Därför erbjuder vi 30 dagars öppet köp på krukor och tillbehör. Allt du behöver göra är att ta med dig din oanvända vara tillbaka till oss och kvittot.  
Vi har inte öppet köp på levande växter eftersom de räknas som färskvaror. Öppet köp gäller därför inte på snittblommor, gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar och trädgårdsväxter. 

Betalning

I våra butiker går det bra att betala med kort (även American Express), Swish och Blomsterlandets presentkort. 

Beställning

Om du gör en special beställning i butik är detta bindande och ska hämtas så fort som möjligt. Innehåller beställningen levande växter ska den hämtas inom tre dagar för att vi ska kunna garantera hållbarheten på dessa produkter. Vi ej upphämtade av levande växter debiteras du full avgift för dessa växter.

Garanti

  • KRUKVÄXTER – HÅLLBARHETSGARANTI I 7 DAGAR

Garantin gäller för alla krukväxter, säsongsväxter och medelhavsväxter som du köper hos oss. Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Garantin gäller i sju dagar och allt du behöver göra är att ta med växten och kvittot till en av våra butiker.

  • ORKIDÉER – 6 VECKORS GARANTI

Våra orkidéer håller hög kvalitet och vi garanterar att den fortsätter att blomma i hela sex veckor efter köpet. Skulle du ändå inte vara nöjd med blomningen tar du bara med dig orkidén och kvittot till en av våra butiker.

  • SNITTBLOMMOR – HÅLLBARHETSGARANTI I 5 DAGAR

Garantin gäller för alla snittblommor du köper hos oss. Garantin gäller i fem dagar och allt du behöver göra är att ta med blommorna och kvittot till en av våra butiker. 

  • TRÄDGÅRDSVÄXTER – GARANTI I 1 ÅR

Garantin gäller i ett år för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar. Garantin gäller ej perenner. 
Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver.

OBS! Kontakta alltid oss innan du tar upp växten från växtplatsen. 

Undantag från garantin

Garantin gäller inte för exempelvis viltskador, vinterskador, övervattning eller solskador. Garantin gäller inte för växter som har planterats i fel zon och inte heller för växter planterade i krukor eller lådor, eftersom de då är betydligt mer utsatta. Garantin gäller inte för höstplanering av tujor i zon 4-7, då tujorna inte hinner etablera sig innan det blir för kallt och det finns stor risk för vinterskador.

  • PERENNER – GARANTI I 1 MÅNAD

Garantin gäller för alla örtartade perenner som du köper hos oss. Under förutsättning att du skött om växten enligt våra skötselråd. Allt du behöver göra är att ta med växten och kvittot till en av våra butiker.

Reklamation på köp i butik

Du har tre års reklamationsrätt på varor, men om du upptäckt ett fel precis innan tre år har du ytterligare 2 månader att reklamera. Du som konsument ska reklamera inom skälig tid efter det att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Skälig tid anses alltid vara inom två månader från det att du upptäckt ett fel.

För snabbast hantering av ditt ärenden rekommenderar vi att du vänder dig direkt till butiken med kvitto om du vill reklamera din produkt. Om det är en trädgårdsväxt som är planterad som du vill reklamera, så kan du skicka ett mejl med bilder på växten samt kvittot till kundservice för att få en första bedömning. Återbetalning sker på det sätt som du betalat för varan.

E-handel

Produkter

Pris visas på de produkter som kan köpas på Blomsterlandets hemsida. Sortiment och priser kan avvika från Blomsterlandets fysiska butiker. Om en produkt på Blomsterlandets hemsida har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå, är Blomsterlandet ej skyldig att tillhandahålla sådan.

  • Höjden på krukväxter och säsongsväxter mäts inklusive krukan och till toppen på plantan.
  • Höjden för trädgårdsväxter (t.ex. buskar, träd, perenner) mäts från krukans övre kant och till toppen på plantan.

Observera att höjden som vi uppger kan komma att avvika från faktisk leveranshöjd, då växter har hunnit växa mer än beräknat hos våra odlare eller blivit nedklippta för att stimulera ett buskigare växtsätt.

Alla produktbilder ska ses som illustrationer och exempel på produktens utseende. Produktbilder kan ej garantera varans exakta utseende och beskaffenhet. Alla priser är per styck ink moms och accessoarer som t.ex. krukor och dekoration ingår ej om inget annat anges. Ytterkruka som visas på produktbilder ingår ej i priset vid köp. 

Beställning

Beställning av produkter som sker via e-handeln på www.blomsterlandet.se träffas avtal om köp först när Blomsterlandet har bekräftat betalningen via Klarna. Blomsterlandet ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Köpvillkoren utgör avtalet mellan Blomsterlandet i Sverige AB och kunden. 

Priser och betalning

På Blomsterlandets hemsida ingår alltid moms i angivet pris. Priserna kan avvika från Blomsterlandets fysiska butiker. Fraktkostnad tillkommer beroende på kundens val av leveransmetod. 
Orderbekräftelsen som skickas till kund räknas som giltigt kvitto och som garantisedel. 
Köp på Blomsterlandets hemsida är bonusgrundade för Green Room medlemmar. Kunden måste vara inloggad innan köpet genomförs för att bonuspoängen skall registreras.  

Betalningssäkerhet

Blomsterlandet garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på Blomsterlandets hemsida är säkra. Blomsterlandet använder Klarna för att hantera betalningar, klicka här för att läsa mer om  Klarnas köpvillkor. Klarnas tjänst är säker och uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vid betalning med Klarna, hanterar Blomsterlandet inte kundens betalningsuppgifter. 
Vi erbjuder via Klarna följande betalningsalternativ:

  • Klarna direkt – Pengarna dras från ditt förvalda bankkonto eller direktöverföring via din bank.
  • Klarna faktura – Avgiftsfri faktura i 30 dagar eller samla allt på en månadsfaktura.
  • Klarna delbetalning – Dela upp din betalning och betala lite varje månad.
  • Betala med kort – Betala med valfritt betalkort.
  • Swish – betala med Swish-appen i din telefon.

Vi rekommenderar också att du laddar ner Klarna-appen för att få bättre översikt över dina betalningar. 
 
Varför får du fakturan innan du får dina varor?

När du slutför ditt köp i kassan blir pengarna reserverade på ditt konto. När ordern sedan är packad genomförs transaktionen på ditt konto alternativt fakturan mejlas till dig. Tänk på att det är transporttid från vårt lager till våra utlämningsställen eller butiker och det dröjer därför någon dag eller två innan beställningen kan hämtas från att betalningen aktiverats.

Personuppgiftsbehandling och sekretess

På Blomsterlandet behandlar vi personuppgifter i enlighet med svensk lag och GDPR. I samband med kundens registrering och beställning lagrar och behandlar Blomsterlandet kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot kunden. Fullständig information om Blomsterlandets personuppgiftsbehandling finns att läsa här.

All hantering av kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av kunden sparas krypterade. Blomsterlandet dokumenterar viss kommunikation som Blomsterlandet har med kunden via telefon, e-post eller chat, för att kunna tillhandahålla den service som kunden förväntar sig av Blomsterlandet.

Leveransvillkor 

På Blomsterlandets hemsida ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnad kan tillkomma vid beställning av produkter och beror på kundens val av leveransmetod. Blomsterlandet levererar produkterna i samarbete med utvalda transportörer eller till någon av Blomsterlandets fysiska butiker. Blomsterlandet levererar endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 1 till 10 arbetsdagar, beroende på om produkterna finns på Blomsterlandets lager eller om det är en beställningsvara från odlare. Leveransdatumet framgår i kassan innan du slutför din beställning. Vid veckor med röda dagar kan leveransen förskjutas.

Försändelser av levande växter som anlänt till utlämningsställe behöver hämtas av kund inom 3 dagar för att vi ska kunna garantera hållbarheten eftersom levande växter klassas som färskvaror och inte täcks av ångerrätten. Vid försening av leveransen meddelas kunden det nya datumet.

Blomsterlandet erbjuder följande leveransalternativ:  

  • Hämta i butik innebär att produkterna kan hämtas ut i någon av Blomsterlandets fysiska butiker. Fraktkostnaden är 29 kr vid beställning under 200 kr. Fraktfritt över 200 kr. Samtliga produkter som är till salu kan skickas med detta leveranssätt.
  • Postpaket utlämningsställe innebär att produkterna skickas med PostNord till närmaste utlämningsställe, där produkterna kan hämtas ut hos lokala postombud. Den fraktavgift som tillkommer visas i kassan vid köpet. Utvalt sortiment kan skickas med detta leveranssätt.
  • Postpaket hemleverans innebär att produkterna skickas med PostNord hem till dig som kund. Den fraktavgift som tillkommer visas i kassan vid köpet. Utvalt sortiment kan skickas med detta leveranssätt.
  • Varubrev innebär att dina produkter skickas i ett kuvert direkt hem i brevlådan. Om varubrevet inte kan levereras i din brevlåda av diverse anledningar, så kommer varubrevet att levereras till närmaste utlämningsställe och du får ett sms med information där du får hämta ut det på närmaste utlämningsställe. Den fraktavgift som tillkommer visas i kassan vid köpet. Utvalt sortiment t.ex. fröer kan skickas med detta leveranssätt.
  • Bud (gäller endast företag) innebär att produkterna skickas med utvald transportör direkt till företagets leveransadress. Kunden blir informerad om fraktavgift innan beställning skickas från Blomsterlandet lager. 

Vid leverans 

Vi rekommenderar att du som kund kontrollerar beställningens skick och innehåll när du mottar din leverans. Avvikelser rapporteras till kundservice inom skälig tid. Avvikelser som rapporteras inom två månader är alltid skälig tid, men det kan förekomma undantag på levande växter som har kortare hållbarhet. Om leveransen skulle bli försenad kommer vi informera den nya leveranstiden.

Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Om annan person hämtar beställningen ska bådas legitimation visas.

Ej uthämtade varor

Ångerrätten gäller inte om kunden låter bli att hämta ut sin försändelse/order. Kund bör därmed hämta sin försändelse/order så fort som möjligt efter aviseringen mottagits.
Aviseringen sker via sms och kunden bär ansvar för att fylla i korrekt mobilnummer vid beställning på Blomsterlandets hemsida.  
 
I de fall kunden väljer att inte hämta ut sin/sina försändelse/order, skickas ordern i retur. Försändelser/varor/order med levande växter debiteras fullt ut. Övriga ej uthämtade försändelser/varor (t.ex. krukor & tillbehör) debiteras med våra kostnader för frakt, emballage och hantering och är alltid minst 300kr på ordar som gått till ombud, till butik 150kr. Om försändelsens/orderns värde (belopp) undergår 300kr, så utgår kostnad för ersättning med hela orderbeloppet. 

Blomsterlandet ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden.

Ångerrätt

Kunden har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen, det gäller inte levande växter då dessa räknas som produkter med kort hållbarhet. Ångerrätten gäller därför inte gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger eller har begränsad hållbarhet.

Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten. Kunden skall returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Hanteras varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att undersöka varan, skall kunden ersätta Blomsterlandet motsvarande värdeminskningen till följd av hanteringen.
 
Vid retur till Blomsterlandets fysiska butiker tillkommer ingen fraktkostnad. Blomsterlandet betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit Blomsterlandet tillgodo. Kunden står för eventuell fraktkostnad vid utnyttjande av ångerrätten. Om fraktkostnad för Blomsterlandet uppstår vid kundretur dras den kostnaden av vid återbetalningen av köpbeloppet. Vi löser inte ut försändelser/varor som återsänds mot postförskott och eller efterkrav.  
Vid ångerrätt skall kunden kontakta Blomsterlandet innan returen görs genom att ta kontakt med kundservice. För att nyttja ångerrätten måste kund meddela Blomsterlandet inom 14 dagar från den dag ångerrätten börjar gälla.  
  
Om du vill kan du i stället använda Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt.  

Ångerrätten gäller inte om kunden låter bli att hämta ut sina varor. Kund bör därmed hämta sin order så fort som möjligt efter att aviseringen mottagits.  

Vid återbetalningen och/eller krediteringen har vi rätt att göra avdrag för fraktkostnader samt ta ut en allmän hanteringsavgift. Returfrakten sker på kundens risk. Köpbeloppet betalas tillbaka inom 14 dagar efter att den returnerade varan mottagits eller att du som kund visat att varan sänts tillbaka och återbetalas på samma sätt som kunden gjorde sitt köp.

Garanti

  • KRUKVÄXTER – HÅLLBARHETSGARANTI I 7 DAGAR

Garantin gäller för alla krukväxter, säsongsväxter och medelhavsväxter som du köper hos oss. Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Garantin gäller i sju dagar från att beställningen har levererats till butik/utlämningsställe och är du inte nöjd så ta kontakt med kundservice med bilder och ordernummer.

  • ORKIDÉER – 6 VECKORS GARANTI

Våra orkidéer håller hög kvalitet och vi garanterar att den fortsätter att blomma i hela sex veckor efter köpet.
Skulle du ändå inte vara nöjd med blomningen tar du kontakt med kundservice med bilder och ordernummer.

  • TRÄDGÅRDSVÄXTER – GARANTI I 1 ÅR

Garantin gäller i 1 år för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar (gäller ej perenner). 
Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver.

OBS!  Låt växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med Blomsterlandet kundservice.

Undantag från garantin

Garantin gäller inte för exempelvis viltskador, vinterskador, övervattning eller solskador. Garantin gäller inte för växter som har planterats i fel zon och inte heller för växter planterade i krukor eller lådor, eftersom de då är betydligt mer utsatta. Garantin gäller inte för höstplanering av tujor i zon 4-7, då tujorna inte hinner etablera sig innan det blir för kallt och det finns stor risk för vinterskador.

  • PERENNER – GARANTI I 1 MÅNAD

Garantin gäller för alla örtartade perenner som du köper hos oss. Under förutsättning att du skött om växten enligt våra skötselråd. Om du inte nöjd tar du kontakt med kundservice med bilder och ordernummer.

Reklamation på köp på e-handeln

Du har tre års reklamationsrätt på varor, men om du upptäckt ett fel precis innan tre år har du ytterligare 2 månader att reklamera. Du som konsument ska reklamera inom skälig tid efter det att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Skälig tid anses alltid vara inom två månader från det att du upptäckt ett fel. För snabbast hantering rekommenderar vi att du tar kontakt med kundservice vid reklamation. 

Är produkterna skadade, trasiga eller defekta vid leverans omber vi dig att inte använda produkten till dess att du fått kontakt med Blomsterlandets Kundservice. Vi omber dig även om möjligt att fotografera eventuella skador på emballaget/förpackningsmaterialet då detta underlättar för oss i hanteringen utav ditt ärende.  

När vi tagit emot och hanterat ditt ärende återkopplar vi med hur du skickar tillbaka reklamationen. Återbetalning sker på samma sätt som ursprungsbetalningen.

Force majeure

Blomsterlandet och dess butiker är inte skadeståndsskyldiga mot kund på grund av underlåtenhet eller dröjsmål som förorsakats av myndighets föreläggande, krig, uppror, eldsvåda, översvämning, naturkatastrofer eller annan händelse av genomgripande art varöver Blomsterlandet och dess butiker inte råder (force majeure). 

Presentkort

Fysiska presentkort: 

  • Giltighetstiden på presentkortet är 3 år och det kan användas både online och i alla våra fysiska butiker.
  • Hela beloppet behöver inte användas vid ett köptillfälle, utan det går bra att dela upp på flera köp.
  • Köp av presentkort är inte bonusgrundande, eftersom presentkortet räknas som ett betalmedel. Den som handlar med presentkortet får poäng för sina köp. 
  • Vi har inte ångerrätt på fysiska presentkort.
  • Ett fysiskt presentkort som tappats bort eller har passerat sista användningsdag ersätt inte.

Digitala presentkort: 

  • Giltighetstiden på presentkortet är 3 år och det kan användas både online och i alla våra fysiska butiker.
  • Ett digitalt presentkort kan skickas ut antingen som sms eller som mejl.
  • Hela beloppet behöver inte användas vid ett köptillfälle, utan det går bra att dela upp på flera köp.
  • Köp av presentkort är inte bonusgrundande, eftersom presentkortet räknas som ett betalmedel. Den som handlar med presentkortet får poäng för sina köp.
  • Du som beställare har fullt ansvar för att alla uppgifter till mottagaren är fullständiga och korrekta. 
  • Om ett digitalt presentkort råkar raderas ska man ta kontakt med Blomsterlandets kundservice. 
  • Ett presentkort som har passerat sista användningsdag (tre år från utställandedatum), kan inte förlängas eller bytas mot ett nytt presentkort med motsvarande värde. 

Tvister och lagval

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Blomsterlandet Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Vid frågor gällande Blomsterlandet köpvillkor hänvisas kunden till Blomsterlandet kundservice via 
vårt kontaktformulär.

Vi på Blomsterlandet försöker alltid lösa tvister direkt med våra kunder. Om vi trots allt inte lyckas komma fram till en lösning har du som konsument möjlighet att kontakta en lokal alternativ tvistelösningsnämnd för att framföra dina klagomål. Blomsterlandet har åtagit sig att följa beslut och rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) såsom alternativt tvistlösningsorgan.

Du kan därmed kontakta ARN rörande ditt anspråk mot Blomsterlandet.

Allmänna Reklamationsnämnden 
Box 174 
101 23 Stockholm 
http://www.arn.se/

ARN är inkluderad i det nationella registret av godkända tvistlösningsnämnder enligt de krav som uppställs i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister: 
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SV 

Företagsinformation

Blomsterlandet Sverige AB 
Box 116 
435 23 Mölnlycke

Organisationsnummer: 556469-3520
Momsregistreringsnummer: 556469-352001

Kundservice@blomsterlandet.se