Blomsterlandet föryngringsbeskär sin logotyp
Från och med 2021 har Blomsterlandet en ny marknadsstrategi. Som ett led i den presenterar företaget nu en uppdaterad logotyp.
- Designen är framtagen för att både förvalta vårt arv och för att förmedla vårt fokus på ett sprudlande och frodigt växtrike, säger marknadschef Stephan Andersson.
Blomsterlandet har spridit växtglädje runtom i Sverige sedan 1989. Förhoppningen är att leva minst lika länge till, och som ett steg för att nå det målet har företaget lanserat en ny marknadsplan och i samband med det uppdaterat sin logotyp.
- Då och då behöver verksamheter anpassa sig till nya tider, säger Stephan Andersson.
- Man kan se det som att vi föryngringsbeskär vår design och anpassar den till dagens kanaler och förutsättningar.
Tanken med den uppdaterade logotypen är att den ska fungera i fler kanaler och därmed nå inte bara de trogna kunderna utan även attrahera nya målgrupper.
- Blomsterlandet ska vara relevant för både en äldre och yngre målgrupp, och i det ingår att synas i digitala och rörliga kanaler. Det innebär att det ställs nya krav på logotypen för att den ska fungera även i de sammanhangen.
Logotypens uppdaterade form reflekterar Blomsterlandets höga kvalitet, engagemang och växtglädje. Den gula färgen lever vidare, men i modernare form och kan även användas accentuerad av gröna toner.
- Vår logotyp är Blomsterlandets främsta visuella element och kännetecken och den nya designen är framtagen för att förvalta vårt arv samtidigt som den ger en stor bredd och flexibilitet till vår varumärkesupplevelse, säger Stephan Andersson.
Första butiken att skylta med den uppdaterade logotypen är Blomsterlandets nya butik i Hornstull i Stockholm som invigdes den 22 april.
- Efter den officiella lanseringen där kommer vi löpande att uppdatera logotypen i våra övriga butiker och kanaler.